Mary Kay Logo

Mary Kay Ash

Mary Kay Incs grunnlegger var en unik kvinne – en entrepenør og filantrop som startet virksomheten sin i et lite lokal i Dallas, Texas i USA, med fem produkter og en stor drøm. I løpet av årene sine i direktesalgsbransjen opplevde Mary Kay Ash selv hvor vanskelig det var for en kvinne å gjøre karriere i en mannsdominert bransje. På tross av gode resultater og store ambisjoner ble hun stadig forbikjørt av mindre kvalifiserte, mannlige kollegaer. Hun var klar til å trekke seg tilbake – men bestemte seg for å først skrive ned hvilke erfaringer hun hadde fra yrkeslivet. Da hun leste gjennom det hun hadde skrevet, innså hun at hun hadde skapt en markedsplan for drømmefirmaet sitt – et firma som kunne gi kvinner ubegrensede muligheter til å få både finansiell og personlig suksess. Mary Kay Ash satset derfor alle sparepengene sine, og startet dette drømmefirmaet. Drømmen var å inspirere og gi andre kvinner muligheten til å forandre livet sitt – og til å vise nye kvinner hvordan de kunne gjøre det samme. Hun viste kvinner at man både kan leve opp til ens fulle potensial og få suksess ved å hjelpe og oppmuntre andre.

Den Gylne Regelen
Mary Kay Ash drev firmaet sitt og levde i henhold til ett enkelt, tidløst prinsipp: Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Mary Kay Ash mente at denne regelen vil hjelpe deg med å alltid ta de rette avgjørelsene, både privat og i yrkeslivet.

Prioriteringer
Mary Kay Ash hadde også stor tiltro til det å organisere hverdagen i henhold til en spesiell prioriteringsrekkefølge. For henne kom Gud først, familien som nummer to og jobben som nummer tre. Hun mente at når man prioriterer ens eget velbefinnende, faller det andre automatisk på plass.

”Make Me Feel Important”
Mary Kay Ash oppmuntret også alle Frittstående Hudpleiekonsulenter til å alltid være sjenerøse, støttende og oppmuntrende, og å gi andre ros for fremskrittene de gjør. Hun beskrev det som at alle har et usynlig skilt rundt halsen med ordene: ”Make me feel important” på, og at man derfor bør imøtekomme ethvert menneskes behov for oppmerksomhet og anerkjennelse. Alt arbeidet som Mary Kay Inc. og den frittstående salgsstyrken fremdeles gjør den dag i dag, er basert på de prinsippene og verdiene som lå Mary Kay Ash så varmt om hjertet.


Mary Kay i Norden

Mary Kay® ble introdusert i Norden i 1992 av Ann og Bo Wallblom. Den nordiske virksomheten eies og drives av familien Wallbloms heleide, svenske selskap Lesley Cosmetics AB. I 1993 ble Mary Kay Ash sitt drømmeselskap for kvinner introdusert i Norge, og kom deretter til Finland i 1997. I dag jobber mer enn 23 000 kvinner med å spre Mary Kays drøm og visjon videre i Norden.
Det nordiske hovedkontoret med tilhørende distribusjon ligger i Mölndal sør for Göteborg.

MILEPÆLER
I mer enn 30 år har Lesley Cosmetics AS, Mary Kay vært stolte representanter for Mary Kay i Norden. Det har vært noen fantastiske år så langt!

1991: Avtalen om at Lesley Cosmetics AB skulle representere Mary Kay i Norden ble signert. ”You can do it!” sa Mary Kay Ash.

1992: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Sverige hadde ”Grand Opening” 17. oktober! Firmaet vokste raskt, og flyttet inn i større lokaler i Europahuset i Gøteborg.

1993: Mary Kay ble introdusert i Norge, og det norske markedet ble innviet med et event i Stavanger 5. juni!

1994: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay ble stadig større, og flyttet hovedkontoret til Uggledal sør for Göteborg.

1997: I Norden fortsatte Lesley Cosmetics AB, Mary Kay å vokse, og 12. april gikk nok en herlig innvielse av stabelen og det finske markedet ble offisielt erklært for åpnet!

2003: Lesley Cosmetics AS, Mary Kay lanserte sin egen nettbutikk, og det ble enklere å bestille produkter, både for Frittstående Hudpleiekonsulenter og for kundene deres.

2006: Etter at arkitekter besøkte Mary Kay Incs globale hovedkontor i Dallas to ganger for å kjenne på atmosfæren, bygde Lesley Cosmetics AB, Mary Kay en ny kontorbygning i Mölndal utenfor Göteborg. I tillegg til kontor- og lagerlokaler inneholder den vakre bygningen et auditorium for 100 personer, samt et Mary Kay-museum.



2008: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay ble så stort at vårt nordiske Seminar ble flyttet til Scandinavium, en av Nordens største innendørsarenaer! 

2009: Produktene begynte å dukke opp i blader, magasiner og på skjønnhetsblogger i Norden.

2010:  Lesley Cosmetics AS, Mary Kay begynte å gi støtte til en skole og barnehjem i Ghana. På Seminaret overrakk Bo Wallblom en sjekk på én million kroner til Emelie Kanter, som driver Great Andoh International School. Et samarbeid hvor Lesley Cosmetics AB og mange Frittstående Hudpleiekonsulenter gir penger og gaver til skolen og barnehjemmet regelmessig ble inngått. Lesley Cosmetics AB, Mary Kay var stolt sponsor av en av dameidrettens flotteste internasjonale konkurranser: Den svenske dametennisen i Båstad!

2011: Lesley Cosmetics feiret 20 stolte år!

2013: Mary Kay Inc. feiret 50 år, og det som begynte som én kvinnes drøm, er nå et flernasjonalt selskap med flere millioner Frittstående Hudpleiekonsulenter på mer enn 35 markeder.

2014: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Norden utvider bilprogrammet sitt, og introduserer MINI. 

2016–2017: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay feirer 25 år i Norden, og feiringen pågår hele Seminaråret.

2022: Det er 30 år siden Mary Kay kom til Norden, og tusenvis av kvinner har realisert drømmene sine og vist andre hvordan de kan gjøre det samme. 30-årsjubiléet ble feiret med glamour og rungende applaus på det årlige seminaret på Scandinavium i Göteborg.

Mary Kay i verden

Siden oppstarten i Dallas har Mary Kay Inc. utviklet seg til å bli et internasjonelt konsern, og er et av verdens største selskap innen direktesalg av sminke- og hudpleieprodukter. I dag selges Mary Kays produkter i mer enn 40 land, og den frittstående salgsstyrken består av mer enn 3 millioner kvinner! Hovedkontoret ligger i Addison, en forstad til Dallas, Texas i USA. Her utvikler, produserer og pakker selskapet den største delen av produktene i sine egne høyteknologiske fabrikker i Dallas og Kina.

Mary Kay Inc. åpnet sin første filial i Australia i 1971, og siden da har selskapet ekspandert til mer enn 40 land fordelt på fem kontinenter.