We’re Changing Lives Together. Then. Now. Always.

Formålet med Mary Kay har vært det samme i 60 år – vi skal berike kvinners liv. 
Mary Kay Ash sine prinsipper er fortsatt hjørnesteinen i jobben selskapet og den frittstående salgsstyrken gjør. Hun var et levende bevis på at kvinner kan gjøre suksess ved å hjelpe og oppmuntre hverandre.

Historien om et drømmeselskap

Forestill deg dette: En kvinne kommer inn hos en bilforhandler. Året er 1960, og kvinner har ikke de samme forutsetningene som menn. Kvinnen har høyhælte sko, elegante klær og velstelt frisyre. Hun vil se på en Cadillac – en bilmodell mange kvinner hadde valgt bort. Bilselgeren sukker for seg selv, men viser henne bilen likevel. Hun studerer den grundig før hun sier: ”Jeg vil ha den”. Bilselgeren blir overrasket, men spør hvilken farge hun vil ha den i. Kvinnen tenker litt før hun tar opp sminkeskrinet hun alltid har i vesken og sier: ”Jeg vil ha den i denne fargen, takk.”

Sminkeskrinet er lyserosa, kvinnen er Mary Kay Ash, og hun har nettopp startet drømmeselskapet sitt. Målet med selskapet er å berike andre kvinners liv. Og selskapet hennes byr på mange muligheter. Én av dem er å disponere en rosa firmabil. 

Nå skal vi gå litt lenger tilbake i tid: Mary Kay Ash jobber som selger, og hun gjør en svært god jobb. Men hun merker at det alltid er mennene som blir forfremmet, selv om hun har minst like gode resultater. Det var slik det var for de fleste kvinner på den tiden.

Den gylne regelen – å behandle andre slik du selv vil bli behandlet, er hjørnesteinen i verdiene våre.

Mary Kay fikk omsider nok av den urettferdige behandlingen. Hun hadde mange gode tanker og ideer om hvordan et selskap bør fungere, så hun bestemte seg for å skrive en bok. Da hun leste det hun hadde skrevet, innså hun at det var fullt mulig for henne å starte selskapet hun hadde beskrevet. Mary Kay Ash hadde skrevet en bok om drømmeselskapet sitt – om hvordan kvinner kunne tjene like mye som menn, bestemme over sin egen tid og prioritere det som var viktig for dem. Selskapet fikk navnet Mary Kay, og plutselig hadde kvinner muligheten til å få en jobb som ga dem både økonomisk og personlig utvikling.

Go-Give Spirit – vi mener at det å handle uselvisk er noe av det fineste man kan gjøre. Det er jo en kjentsak at det man gir andre, får man i retur. 

Nå er det 60 år siden. Mary Kay Ash er ikke blant oss lenger, men selskapet hennes lever i beste velgående. Det kan man trygt kalle en suksesshistorie. Nå lurer du kanskje på hvordan selskapet til denne unike kvinnen har gitt så mange mennesker muligheten til å leve det livet de vil? Svaret er verdiene hennes – vurderingene hun brukte som grunnmur for virksomheten sin. De gjennomsyrer fortsatt arbeidet til kvinnene som jobber i hennes ånd, og de ligger til grunn for retningen selskapet har tatt. Det var den fantastiske måten Mary Kay Ash så og behandlet andre på, som gjorde henne så suksessrik.

Hun behandlet andre på akkurat samme måte som hun ville bli behandlet, og den tanken var med henne i hver handling. Mary Kay Ash mente også at det var viktig å gjøre ting for andre uten å forvente seg noe i gjengjeld. Hun støttet andre kvinner og hjalp dem med å lykkes, og hun ville at kvinnene i Mary Kay skulle gjøre det samme.

Selskapet og Mary Kays Frittstående Hudpleiekonsulenter ble – og er fortsatt – kjent for å være vennlige, oppriktig interesserte og serviceminded. De gjorde, og fortsetter å gjøre, det lille ekstra som får hver eneste kunde til å føle seg spesiell.

Mary Kay selges over hele verden, og i Norden er det Lesley Cosmetics AS som representerer varemerket. For oss er Mary Kay Ash’ verdier svært viktige. De er med oss i alt, noe som betyr at Mary Kays nordiske Frittstående Hudpleiekonsulenter har et unikt søsterskap. Det kommer du til å merke hvis du bestemmer deg for å starte din egen karriere i Mary Kay.

Make Me Feel Important – et positivt ord, et kompliment, oppmerksomhet eller en god gjerning. Mulighetene til å gjøre noe godt for andre er uendelige.

Vi er svært takknemlige for muligheten til å videreføre dem til kvinner som vil bestemme hvilken retning livet skal ta, og som vil ha personlig og økonomisk utvikling. Det var akkurat det Mary Kay Ash ville med drømmeselskapet sitt. 


Den Gylne Regelen
Mary Kay Ash drev firmaet sitt og levde i henhold til ett enkelt, tidløst prinsipp: Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Mary Kay Ash mente at denne regelen vil hjelpe deg med å alltid ta de rette avgjørelsene, både privat og i yrkeslivet.

Prioriteringer
Mary Kay Ash hadde også stor tiltro til det å organisere hverdagen i henhold til en spesiell prioriteringsrekkefølge. For henne kom Gud først, familien som nummer to og jobben som nummer tre. Hun mente at når man prioriterer ens eget velbefinnende, faller det andre automatisk på plass.

”Make Me Feel Important” 
Mary Kay Ash oppmuntret også alle Frittstående Hudpleiekonsulenter til å alltid være sjenerøse, støttende og oppmuntrende, og å gi andre ros for fremskrittene de gjør. Hun beskrev det som at alle har et usynlig skilt rundt halsen med ordene: ”Make me feel important” på, og at man derfor bør imøtekomme ethvert menneskes behov for oppmerksomhet og anerkjennelse. Alt arbeidet som Mary Kay Inc. og den frittstående salgsstyrken fremdeles gjør den dag i dag, er basert på de prinsippene og verdiene som lå Mary Kay Ash så varmt om hjertet.


Mary Kay i Norden

Mary Kay® ble introdusert i Norden i 1992 av Ann og Bo Wallblom. Den nordiske virksomheten eies og drives av familien Wallbloms heleide, svenske selskap Lesley Cosmetics AB. I 1993 ble Mary Kay Ash sitt drømmeselskap for kvinner introdusert i Norge, og kom deretter til Finland i 1997. I dag jobber mer enn 23 000 kvinner med å spre Mary Kays drøm og visjon videre i Norden.
Det nordiske hovedkontoret med tilhørende distribusjon ligger i Mölndal sør for Göteborg.

MILEPÆLER
I mer enn 30 år har Lesley Cosmetics AS, Mary Kay vært stolte representanter for Mary Kay i Norden. Det har vært noen fantastiske år så langt!

1991: Avtalen om at Lesley Cosmetics AB skulle representere Mary Kay i Norden ble signert. ”You can do it!” sa Mary Kay Ash.

1992: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Sverige hadde ”Grand Opening” 17. oktober! Firmaet vokste raskt, og flyttet inn i større lokaler i Europahuset i Gøteborg.

1993: Mary Kay ble introdusert i Norge, og det norske markedet ble innviet med et event i Stavanger 5. juni!

1994: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay ble stadig større, og flyttet hovedkontoret til Uggledal sør for Göteborg.

1997: I Norden fortsatte Lesley Cosmetics AB, Mary Kay å vokse, og 12. april gikk nok en herlig innvielse av stabelen og det finske markedet ble offisielt erklært for åpnet!

2003: Lesley Cosmetics AS, Mary Kay lanserte sin egen nettbutikk, og det ble enklere å bestille produkter, både for Frittstående Hudpleiekonsulenter og for kundene deres.

2006: Etter at arkitekter besøkte Mary Kay Incs globale hovedkontor i Dallas to ganger for å kjenne på atmosfæren, bygde Lesley Cosmetics AB, Mary Kay en ny kontorbygning i Mölndal utenfor Göteborg. I tillegg til kontor- og lagerlokaler inneholder den vakre bygningen et auditorium for 100 personer, samt et Mary Kay-museum.



2008: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay ble så stort at vårt nordiske Seminar ble flyttet til Scandinavium, en av Nordens største innendørsarenaer! 

2009: Produktene begynte å dukke opp i blader, magasiner og på skjønnhetsblogger i Norden.

2010:  Lesley Cosmetics AS, Mary Kay begynte å gi støtte til en skole og barnehjem i Ghana. På Seminaret overrakk Bo Wallblom en sjekk på én million kroner til Emelie Kanter, som driver Great Andoh International School. Et samarbeid hvor Lesley Cosmetics AB og mange Frittstående Hudpleiekonsulenter gir penger og gaver til skolen og barnehjemmet regelmessig ble inngått. Lesley Cosmetics AB, Mary Kay var stolt sponsor av en av dameidrettens flotteste internasjonale konkurranser: Den svenske dametennisen i Båstad!

2011: Lesley Cosmetics feiret 20 stolte år!

2013: Mary Kay Inc. feiret 50 år, og det som begynte som én kvinnes drøm, er nå et flernasjonalt selskap med flere millioner Frittstående Hudpleiekonsulenter på mer enn 35 markeder. 

2014: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay i Norden utvider bilprogrammet sitt, og introduserer MINI. 

2016–2017: Lesley Cosmetics AB, Mary Kay feirer 25 år i Norden, og feiringen pågår hele Seminaråret.

2022: Det er 30 år siden Mary Kay kom til Norden, og tusenvis av kvinner har realisert drømmene sine og vist andre hvordan de kan gjøre det samme. 30-årsjubiléet ble feiret med glamour og rungende applaus på det årlige seminaret på Scandinavium i Göteborg.



Mary Kay i verden

Siden oppstarten i Dallas har Mary Kay Inc. utviklet seg til å bli et internasjonelt konsern, og er et av verdens største selskap innen direktesalg av sminke- og hudpleieprodukter. I dag selges Mary Kays produkter i mer enn 40 land, og den frittstående salgsstyrken består av mer enn 3 millioner kvinner! Hovedkontoret ligger i Addison, en forstad til Dallas, Texas i USA. Her utvikler, produserer og pakker selskapet den største delen av produktene i sine egne høyteknologiske fabrikker i Dallas og Kina.

Mary Kay Inc. åpnet sin første filial i Australia i 1971, og siden da har selskapet ekspandert til mer enn 40 land fordelt på fem kontinenter.